Active imperturbation

رسیدن به آرامش پویا با مدیریت ذهن، مدیریت در زندگی و کار، مدیریت زمان و مدیریت خود و دیگران

Active imperturbation

رسیدن به آرامش پویا با مدیریت ذهن، مدیریت در زندگی و کار، مدیریت زمان و مدیریت خود و دیگران

ویژگی شرکتهای ژاپنی و علت شهرت ژاپن در مورد کیفیت کالا و ...

 

 

آیا می دانید شهرت ژاپنی ها در مورد کیفیت کالا مرهون کیست؟

 

شهرت ژاپنی ها در مورد کیفیت کالا، مرهون یک نفر آمریکایی است به نام دکتر دابلیو ادواردز دمینگ (Dr.W.Edwards Deming) که در سال 1950 توسط ژنرال مک آرتور به ژاپن اعزام شد. دمینگ که متخصص کنترل کیفی بود، به درخواست اتحادیه دانشمندان و مهندسان ژاپنی اصول کنترل کیفیت را به ژاپنی ها آموخت. وی چهاده اصل اساسی را به آنها آموخت و یک اعتقاد اصلی نیز در آنها بوجود آورد که تا به امروز پایه کلیه تصمیم گیریهای صحیح  شرکتهای عمده و چند ملیتی ژاپن بوده است.

آن اعتقاد اصلی این بود: "تلاش بی وقفه و پایان ناپذیر در جهت بهبود روز به روز کیفیت، باعث می شود که ژاپن بتواند بازارهای جهانی را از آن خود بسازد." دمینگ به آنها آموخت که کیفیت این نیست که به استاندارد معینی دست یابیم، بلکه کیفیت یک فرآیند دائمی و روزمره است و پایانی برای بهبود کیفیت متصور نیست.

 

از کتاب یسوی کامیابی- نوشته آنتونی رابینز

 

 

 

یکی از ویژگیهای شرکتهای بزرگ ژاپنی

 

یکی از ویژگیهای شرکتهای بزرگ ژاپنی آن اسن که می کوشند تا برای هستی خود در جهان دلیل و فلسفه ای روشن بیابند. این فلسفه را در قالب کلام می ریزند و همگی می کوشند تا بر پایه آن کار روزانه ی خود را به پیش ببرند. به عنوان نمونه شرکت شیمادتسو – Shimadzu – که در سال 1985 صدمین سال پیدایش خود را جشن می گرفت فلسفه خود را در کوشش به پاسخ دادن به چهار آرزوی بشریت جستجو می کند که عبارتند از: ایمنی زندگی، کاهش رنج کار، پیشرفت صنعت و بالا بردن جایگاه علم.

 

 

 

شیوه مدیریتی شرکت مایکروسافت

 

آقای رضا فرزین دانشمند ایرانی و برنامه نویس هسته اصلی ویندوز شرکت مایکروسافت در گفت و گو با یکی از نشریات، حرفهایی را در خصوص سیستم مدیریتی شرکت مایکروسافت بیان کرده است که می تواند جالب توجه باشد. شرکت مایکروسافت روش های جالبی را برای یافتن و جذب کردن استعدادهای کامپیوتری دارد. چند روش که هر روز در این شرکت برای استخدام افراد جدید استفاده می شود عبارتند از:

1-  آنها بطور دائم گروه هایی را به دانشگاههای مختلف می فرستند تا با دانشجو ها صحبت کنند و بهترین هایشان را دعوت به همکاری نمایند.

2-  در طول فصل تابستان به گروه های دانشجویی که در رشته های مرتبط با کامپیوتر درس می خوانند و از شرکت بازدید می کنند، کارهای کوچکی واگذار می شود تا خودشان را نشان بدهند و برای کار در مایکروسافت آماده شوند.

3-  کارمندان مایکروسافت این اختیار را دارند که از بین دوستانشان چند نفر را برای کار در شرکت معرفی کنند.

4-  یک گروه از داخل شرکت هر روز در سایتهای مختلف کاریابی جستجو می کنند و از میان کسانی که به نظر می رسد شرایط لازم را دارند، چند نفری را برای مصاحبه انتخاب می کنند.

5-     یک قسمت از نیروهای تخصصی هم از طریق جابجایی افراد بین شرکتها تأمین می شوند.

6-  رضا فرزین افزود: روزی که قرار است با شما مصاحبه کنند، شما باید ساعت 30/8 صبح بروی آنجا. اولش یک گفت و گوی مختصر در باره اخلاقیات و روحیات شما انجام می شود، این که از چه چیزهایی لذت می برید و ... بعد از این، مصاحبه های تخصصی یکی پس از دیگری شروع می شود. تقریباً 7 مصاحبه انجام می دهند که حدود 8 ساعت طول می کشد. در هر مرحله اول کمی دوستانه با شما حرف می زنند و بعد یک مسئله مطرح می کنند که شما باید حلش کنند و یا می گویند راجع به فلان بخش شرکت یک ایده بده، برایشان خیلی مهم است که شما توانایی خلاقیت و قدرت حل مسئله را داشته باشید. آن ها برای این که بهتر کار کنند و به قول مهندسان بازده کارشان بالا برود، کلی امکانات ورزشی در خود مجموعه مایکروسافت درست کرده اند. در مرکز محوطه اصلی، دو تا زمین فوتبال و یک زمین بیسبال وجود دارد. مردم عادی می توانند تیم درست کنند و بیاییند با بچه های مایکروسافت بازی کنند. ضمن اینکه در گوشه و کنار مجموعه، زمین های بسکتبال هم هست. همه ساختمانها مجهز به حمام است تا تو بتوانی بعد از ورزش دوش بگیری.

 

مجله موفقیت- سال نهم- شماره 120

 

 

 

از تجارب همکارن خود مطلع شوید:

 

- مدیر شایسته و توانا کسی است که اجازه می دهد تا زیردستانش، کار را تا جایی که در قالب نتیجه ی نهایی است بر پایه ی تشخیص خود انجام دهند.

- شایسته نیست که مدیران تنها ارقام سود و زیان را به آگاهی کارکنان برسانند آنها باید از سیاستهای کلی و هدفهای شرکت نیز آگاه باشند.

- اگر با مشتریان خود به احترام رفتار نکنید و در پی رفع سبب ناخشنودی آنها بر نیایید در بازرگانی موفق نخواهید شد.

- فرمان دادن و فرمان بردن کار را به انجام نمی رساند، همکاری و همفکری است که شگرد راستین مدیریت کامیاب محسوب می شود.

- باید به دیدها و اندیشه های گوناگون توجه کرد و پیشنهادات شایسته را به کار بست.

- تا زمانی که همه راههای ممکن را بررسی نکرده اید، هرگز نباید تصمیم پایانی را بگیرید.

- اگر مدیر نتواند بر دودلیهای خود چیره شود، به آسانی از صحنه پیکار حذف خواهد شد.

- نداشتن دانش فنی و تجهیزات پیشرفته، رکود و در جازدن به همراه می آورد.

- پی بردن به اینکه چه هنگام یک کارمند به تراز بهینه ی خود رسیده، شایستگی دست یافتن به مقام بالاتر را یافته است، از وظایف هر مدیر به شمار می آید.

- وقتی که یک شرکت، تنها از دستهای کارکنان خود استفاده می کند، صرفاً آنان را می خرد. اما وقتی که خواهان اندیشه های آنان باشد، در نهایت دلهای آنان را می رباید.

- به کارمندان خود اعتماد داشته باشید.

 

 

آرامش پویا     a.imperturbation@gmail.com

 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد